Konsekwencje prawne zdarzeń drogowych

Kierowco, masz prawo do naprawy używanego samochodu przy użyciu nowych części

12 maja 2016 roku, adwokat Jakub Elegańczyk

Jan Kowalski kupił w komisie siedmioletni samochód o wartości 25.000 zł. Pojazd został sprowadzony z Holandii. Sprzedawca zadeklarował, że auto nie brało udziału w żadnej kolizji, było serwisowane w warsztacie autoryzowanego dealera marki.
Po dwóch miesiącach od zakupu w samochód Jana Kowalskiego na skrzyżowaniu uderzył inny pojazd. Uszkodzeniu uległy m.in. felga aluminiowa przednia lewa, wahacze dolne i górne przednie lewe, reflektor przedni lewy, maska, zderzak przedni, przesunięciu uległa przednia belka.
Sprawca wypadku miał zawarte obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych.

Jan Kowalski zgłosił szkodę ubezpieczycielowi, którego pracownik dokonał oględzin samochodu. Po tygodniu Jan Kowalski otrzymał kalkulację szkody od ubezpieczyciela, który wyliczył szkodę na 4.500 zł. Ubezpieczyciel stwierdził, że samochód jest używany, a na rynku są dostępne tańsze części zamienne. Naprawę można natomiast przeprowadzić poza autoryzowanym serwisem obsługi, dlatego ubezpieczyciel przyjął najniższą kwotę odszkodowania, za którą można naprawić samochód.
Jan Kowalski nie zgodził się ze stanowiskiem ubezpieczyciela i zlecił wycenę naprawy rzeczoznawcy, który ustalił, że szkoda wynosi 10.000 zł.

Ubezpieczyciele powszechnie stosują niższe stawki za części zamienne i robociznę. Pomimo, że na poszkodowanym ciąży obowiązek podjęcia działań mających na celu minimalizację szkody, nie oznacza to, że ubezpieczyciel może nakazywać poszkodowanemu jakich części ma użyć do naprawy pojazdu i gdzie tę naprawę wykonać.

Kierowco, w takiej sytuacji masz prawo do:
– naprawy samochodu przy użyciu nowych, oryginalnych (fabrycznych) części,
– swobodnego wyboru warsztatu samochodowego, w którym wykonasz naprawę – możesz wybrać nawet autoryzowaną stację obsługi producenta marki (ASO).

W postępowaniu sądowym przeciwko ubezpieczycielowi konieczne będzie udowodnienie:
– zakresu uszkodzeń pojazdu,
– wysokości szkody wynikającej z uszkodzenia pojazdu,
– jakie czynności muszą zostać podjęte w celu przywrócenia pojazdu do stanu poprzedniego,
– jakie części i materiały muszą zostać użyte do naprawy w celu przywrócenia pojazdu do stanu poprzedniego.

W toku procesu będą musiały zostać odparte m.in. twierdzenia pozwanego ubezpieczyciela o wzbogaceniu się poszkodowanego przez montaż oryginalnych części oraz żądanie pomniejszenia szkody o stopień zużycia wymienianej części.